top of page
  • Redactie Wetswinkel

Renovatie van badkamer liep fout: "Na advies van Wetswinkel bleef onze financiële kater beperkt"

De Wetswinkel biedt juridisch advies bij een hele waaier aan geschillen. Zo bijvoorbeeld ook bij contracten die niet worden nageleefd. Steve Verfaillie (52) uit Ingelmunster klopte aan bij de Gentse Wetswinkel omdat de installateur van zijn nieuwe badkamer in gebreke bleef

Meneer staat voor een gebouw
Maar plots konden we hem via geen enkel kanaal nog bereiken: hij nam de telefoon niet op, beantwoordde geen berichten of mails. De enige keer dat we van hem hoorden, was met de vraag naar een voorschot.

Steve, ging je in zee met een vakman voor je nieuwe badkamer?


"Wel, die schijn wekte de man die we onder de arm namen in ieder geval. In maart 2021 postte ik een vraag op de sociale media omdat mijn vrouw en ik onze badkamer totaal wilden renoveren. Ik ben account manager en niet meteen technisch onderlegd. Het was de eerste keer dat we op zoek moesten naar een vakman, en we wisten niet goed hoe dat aan te pakken. Eén reactie sprong er wat uit en we vroegen de man om bij ons thuis een kijkje te nemen voor de opmaak van een offerte. Hij maakte een goede indruk, vroeg in detail wat we voor ogen hadden en maakte meteen tekeningen. We merkten dat hij kennis van zaken had en hij straalde vertrouwen uit. Dus zegden we andere mogelijke partners af, omdat we bij deze man een goed gevoel hadden. Een beetje naïef waarschijnlijk, want we hadden hem niet gescreend."


Waarom was dat naïef? Wat liep er mis?


"Tal van zaken: de timing, de kwaliteit, de communicatie. De man had ons beloofd dat onze nieuwe badkamer zo'n zes weken later klaar zou zijn. 'In mei hebben jullie een droombadkamer.' Dus stemden we op 10 maart 2021 in met zijn offerte. Hij reageerde met een bevestigingsmail waarin de details van wat we zouden ontvangen stonden vermeld, met de prijzen erbij. Maar plots konden we hem via geen enkel kanaal nog bereiken: hij nam de telefoon niet op, beantwoordde geen berichten of mails. De enige keer dat we van hem hoorden, was met de vraag naar een voorschot. Dat bedroeg ongeveer de helft van de totaal te betalen som, zo'n 8.300 euro. We hadden voor onze badkamer een lening bij de bank afgesloten en hebben het voorschot zonder nadenken betaald."


En wat was de reden waarom de man niet bereikbaar was?


"Achteraf hebben we via opzoekingswerk op het internet ontdekt dat hij failliet was verklaard. Waarschijnlijk was dus zijn telefoon afgesloten. Opmerkelijk: veertien dagen nadat hij de offerte voor ons had opgemaakt, was hij failliet. Hij moet dus toen al hebben geweten wat er boven zijn hoofd hing. Allicht had hij liquiditeitsproblemen en had ons voorschot nodig. Vlak na het faillissement heeft hij een nieuwe eenmanszaak opgericht met een andere naam."


Heeft de installateur wel gewerkt aan jullie badkamer?


"Dat wel. Op 17 mei, ruim twee maanden na de offerte, is hij gestart met de afbraakwerken. Maar hij daagde vaker niet op dan wel. Tussen mei en eind augustus heeft hij amper 2,5 dagen bij ons gewerkt. We kregen wel twintig sms'jes met excuses. Tegen eind augustus waren de afbraakwerken gedaan en het bad geïnstalleerd. Gelukkig heeft hij wel gezorgd voor een tijdelijke mobiele badkamer op onze parking. Met een douche en wastafel, we konden ons dus wel blijven wassen."


Beloofd tegen mei, eind augustus nog niet klaar. Wat was jullie reactie?


"Op 30 augustus hebben wij een eerste aangetekend schrijven gestuurd om de man in gebreke te stellen. We hebben erin gespecifieerd wat hij nog niet had gedaan in de badkamer en hem een deadline gegeven: op 10 september moest de badkamer afgewerkt zijn, anders zouden we verdere stappen ondernemen."


Had het aangetekend schrijven effect?


"Hij is in ieder geval plotseling in actie geschoten: hij heeft de kurk gelegd, de douchewand en de douche geplaatst. Maar de deadline heeft hij totaal niet gehaald. En bovendien waren er gebreken op het vlak van kwaliteit. Er zat steengruis onder de kurk, we hebben gemerkt dat hij dingen kocht van lagere kwaliteit dan de merken waarvoor we hebben betaald. De wastafel kwam maar niet, want die was zogezegd gestolen uit zijn bestelwagen. In november was de badkamer nog niet klaar. We hebben dan een tweede aangetekende brief gestuurd. Geen enkele reactie. De brief kwam ongeopend terug. Zo kon het echt niet verder."


En zijn jullie dan naar de Wetswinkel gestapt?


"Ja, in december 2021 hebben we een bezoek gebracht aan de Wetswinkel in Gent. Mijn vrouw had die ontdekt via het internet. In Kortrijk is er ook een kantoor, maar dat was toen gesloten omwille van de coronacrisis. We wilden ook geen advocaat onder de arm nemen, want die zou weer geld kosten. In de Gentse Wetswinkel zijn we heel vriendelijk ontvangen. De man heeft ons zeer nuttig advies gegeven. Hij gaf ons de raad om nog één aangetekende brief te sturen, en hij heeft geholpen om die op te stellen. In die derde brief berichtten we over de nietigheid van de overeenkomst, refererend naar de eerste twee brieven en met vermelding van wat er al dan niet was gebeurd in de badkamer."


Maar wat met jullie voorschot?


"De man van de Wetswinkel drukte ons op het hart om zo'n groot voorschot niet meer te betalen op het moment dat er nog niets tegenover staat. Maar dat kwaad was bij ons wel al geschied. Toch dekte wat er al was geplaatst in onze badkamer al min of meer het voorschot. We hebben onze broek niet helemaal gescheurd, het had erger kunnen zijn. Financieel is het dus min of meer oké afgelopen, maar het hele verhaal heeft ons wel heel veel stress en last bezorgd."


Waren jullie niet bang om toch het hele factuurbedrag te moeten ophoesten?


"Niet meer na ons bezoek aan de Wetswinkel. De man zei dat we recht in onze schoenen stonden en dat de aannemer ons niet zou aanklagen omdat hij geen been had om op te staan. Dat was een hele opluchting. Die meneer zei: 'Het is zodanig frappant wat er is gebeurd, dat de man na deze laatste brief niet zal langskomen met de factuur. En doet hij dat wel, dan betaal je niet. Stelt hij voor om toch de badkamer af te werken, dan weiger je. Na die brief is het te laat, hij heeft negen maanden de tijd gehad.' Hij zei dat het sturen van die twee vorige aangetekende brieven een correcte procedure was. Al hadden we er te veel details ingezet over onze verdere plannen en het beter gehouden bij de terminologie 'in gebreke stellen'. En dat moet je inderdaad driemaal doen."


Heeft je bezoek aan de Wetswinkel gezorgd voor een goede afloop van het verhaal?


"Ja, na één bezoekje van een half uur hebben wij de knoop doorgehakt waar we voordien uit angst vastzaten. We durfden die derde brief nu te sturen en wisten dat hij goed was opgesteld. We waren ook gerustgesteld dat er geen staartje aan zou komen. De man van de Wetswinkel gaf ook de raad om een andere vakman onder de arm te nemen. Dus hebben we een ander badkamermeubel besteld, meteen bij een winkel deze keer. En dat is intussen geplaatst. Onze droombadkamer is eindelijk volledig afgewerkt sinds begin maart, uitgerekend een jaar nadat we de offerte hadden getekend. Van de eerste installateur hebben we niets meer gehoord. Hij heeft ook die laatste brief niet opgehaald. Ik heb in ieder geval dit lesje geleerd: plannen we nog eens een renovatie, dan pakken we het anders aan. En twijfel ik of loopt er iets fout, dan stap ik meteen naar de Wetswinkel."

Abonneren op nieuwe artikels in Magazine

Bedankt voor het abonneren, gelieve te bevestigen via de e-email die je zal ontvangen.

Video Consultatie
Beroepsjurist vanuit elke locatie

bottom of page